Geschreven door jouw nutsvoorzieningen adviseur.

1. Inzicht in energierekeningen in Nederland

Of het nu gaat om een water- of elektriciteitsrekening, of een internetrekening, het type rekeningen dat je ontvangt, bepaalt de beste strategie om deze te begrijpen. Alle rekeningen die ik heb aangeboden, worden elke maand door de leveranciers automatisch afgeschreven trenzij je nog geen SEPA bankrekening hebt, dan wachten we of verwerken we je via acceptgiro wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt maar je wel een aansluiting garandeert.

 

Gas- en electriciteitsrekeningen in Nederland

Als het gaat om energierekeningen, weet dan dat deze de grootste hap uit je maandelijkse budget zullen halen. Gas en of Stadsverwarming maakt ongeveer 80% van de totale energierekening uit, dus zorg ervoor dat er voldoende balans op je rekening staat om het elke maand te kunnen betalen.

De Nederlandse energiemarkt is geprivatiseerd, wat betekent dat ik al de vrijheid heb genomen om te kiezen tussen veel regionale en nationale energieleveranciers en de beste heb geselecteerd op basis van je persoonlijke situatie, behoeften en wensen.

Ik heb je zojuist een offerte gestuurd met niet alleen de naam van de leverancier die we hebben geselecteerd, maar ook een op maat gemaakte persoonlijke offerte of zoals energieleveranciers zeggen: “aanbod op maat”.

 

Wat is een aanbod op maat?  Als potentiële klant ben ik verplicht om je een op maat gemaakte offerte (het aanbod op maat) schriftelijk voor te leggen met een maandelijks geschat bedrag op basis van je geschatte energieverbruik. Ik voorspel dit op basis van je laatste jaaropgave, het energielabel van je woning , de kenmerken van je woning, je gezinsgrootte etc. Het is bedoeld om je van tevoren voor te bereiden op je uitgaven.

Je totale maandelijkse voorschotbedrag waar ik op uit kom is inclusief je energieverbruik, netbeheerkosten, administratiekosten van de leverancier, belastingen en lokale heffingen.  Veel energieleveranciers kopiëren het bedrag dat ik heb ingeschat. Sommigen doen dat niet en gebruiken hun eigen inschatting. Geen zorgen, je kunt je maandelijkse voorschotbedrag zelf aanpassen zoals hieronder uitgelegd.

 

Waterrekeningen in Nederland

Waterrekeningen en waterbedrijven in Nederland zijn vrij eenvoudig: omdat het geen geprivatiseerde sector is, is jouw waterbedrijf vooraf al bepaald op basis van waar je woont in een van de 10 waterdistricten in Nederland. De factuur wordt berekend op basis van de hoeveelheid water die op je adres is gebruikt elk jaar (gemeten in kubieke meter (m3) op de meter in je woning).  Daarom is het erg belangrijk dat je de waterleverancier de meterstand geeft als ze erom vragen per email of brief.

Als er geen meter beschikbaar is in de woning, hangt de rekening af van het aantal mensen met wie je de woning deelt en die zijn geregistreerd bij de gemeente. Over het algemeen kun je uitgaan van €150,- per persoon per jaar. Sommige waterleveranciers schrijven maandelijks en sommige driemaandelijks af van je rekening.

De naam van de specifieke waterleverancier staat vermeld in de offerte die ik heb gestuurd.

 

Internet- en tv-rekeningen in Nederland

Wie zei dat nutsvoorzieningen beperkt zijn tot gas, elektriciteit en water? Het hebben van goede wifi is cruciaal nu de meerderheid van de mensen vaker vanuit huis werkt! Ik heb de infrastructurele beperkingen van de woning vooraf al gecontroleerd op basis van je specifieke adres en bepaald welke van de verbindingen beschikbaar zijn met DSL, kabel of glasvezel.

In Nederland duurt het over het algemeen tot 5 tot 10 werkdagen (soms tot twee weken) voordat de router bij je is en het signaal live is.

Alle leveranciers sturen een e-mail met de datum waarop de router wordt geleverd. Als je niet thuis bent, laten ze een briefje achter in je brievenbus of een email bericht of pushbericht met vermelding van een unieke streepjescode en het adres van het postkantoor bij jou in de buurt waar je de doos ophaalt. De doos wacht daar 3 weken op je, waarna deze wordt teruggestuurd naar de afzender.

De meeste tv-diensten worden digitaal geleverd met een aparte tv-ontvanger en afstandsbediening. De prijs van het pakket bepaalt de hoeveelheid functionaliteiten en de tv-prijs wordt altijd los van de internet- en mobiele kosten vermeld.

De meeste van onze klanten kiezen voor een aanbod voor mobiele sim only diensten bij dezelfde leverancier als hun residentiële Wi-Fi internet in Nederland. De sim only-rekeningen worden vaak gestrikt in een bundel met internet (of kabel-tv als die er is). Het gemak van alles in één keer gefactureerd door één provider en kortingen ontvangen op je mobiele rekeningen.

De prijs van internet en tv is ingesteld en vooraf bepaald. Als je geen extra tv-pakketten toevoegt of online aankopen op je telefoon doet, betaal je elke maand hetzelfde bedrag totdat je de overeenkomst beëindigt of wijzigt.

Sommige aanbieders zoals Ziggo hebben een eerste factuur die afwijkt van de rest, omdat ze de fractie van de maand voor de factureerbare maand toevoegen aan de eerste. De meeste contracten die met korting worden geleverd hebben een minimale periode van 12 maanden waarna je boetevrij kunt opzeggen.

 

2. Hoe betaalt je de Nederlandse energierekening?

Het Nederlandse maandelijkse afbetalingssysteem

Alle Nederlandse energierekeningen (gas, water, elektriciteit en stadsverwarming) zijn gebaseerd op een maandelijks voorschot op afbetaling, wat betekent dat je elke maand een deel van jouw jaarlijkse energie- en waterrekening betaalt in een bedrag dat vooraf is bepaald door je aanbod op maat zoals eerder uitgelegd. De meeste leveranciers kopiëren ons geschatte maandbedrag, maar niet alle. Wees dus niet verbaasd als het maandelijkse totaalbedrag afwijkt van ons aanbod op maat. Geen nood! Alle leveranciers hebben een app of mijn-omgeving waar je eenvoudig en veilig de maandelijkse afbetaling kunt verhogen of verlagen naar eigen inzicht.

Aan het einde van het jaar of wanneer het contract wordt opgezegd, bepaalt de leverancier hoeveel eenheden van deze nutsvoorzieningen er daadwerkelijk binnen het jaar zijn gebruikt gebaseerd op de meterstanden. Dit is vaak een aanzienlijk bedrag. Wel heb je natuurlijk al je maandelijkse termijnen “gespaard” om als het goed is je jaarrekening goed te kunnen voldoen. Maar dit is nooit helemaal passend uiteraard dus er zijn 3 scenario’s:

  • Als het bedrag van de 12 termijnen die gedurende het jaar zijn betaald gelijk is aan het bedrag op de jaarafrekening, worden er geen verdere betalingen gevraagd.
  • Als het bedrag van de 12 termijnen die gedurende het jaar zijn betaald minder is dan het bedrag op de jaarafrekening, dan bent u het energiebedrijf een restbedrag verschuldigd gelijk aan het verschil. Zij zullen dat restbedrag de maand nadat de jaaropgave is verstuurd op dezelfde dag als altijd automatisch incasseren. Ook zullen ze hoogstwaarschijnlijk de maandelijkse termijnen voor het volgende jaar verhogen om nog een extra betaling aan het einde van dat volgende jaar te voorkomen
  • Als je jouw nutsbedrijf meer hebt betaald dan wat je daadwerkelijk hebt gebruikt, zullen ze je de maand daarop het restbedrag crediteren.

Geldbesparende tip: Bekijk ons TADO-systeem waarmee je tot 30% van jouw gasrekening kunt besparen door gebruik te maken van smart-technologie die jouw verbruik beheert! Meer info? Klik hier!

Een contract met een vaste prijs

Als je een vast contract hebt, betaal je hetzelfde tarief voor de duur van dit contract, ongeacht de stijging of daling van tarieven in de markt. De meeste periodes die op de markt beschikbaar zijn voor vaste contracten, zijn periodes van 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar. Dit type overeenkomst komt dus met prijszekerheid maar met een boete als je de overeenkomst verbreekt voordat de periode is verstreken. Houd er wel rekening mee dat de exploitatiekosten en belastingen en heffingen elk jaar kunnen veranderen en elke jaar door de Nederlandse overheid en derden worden vastgesteld.

Voor- en nadelen: Hoewel vaste contracten meestal duurder zijn, bieden ze echter wel een mogelijkheid om kopers te beschermen tegen plotselinge prijsstijgingen. Als de prijs daalt profiteer je hier dan weer niet van mee ☹.

Mobiele telefoon en residentiële internetcontracten

Deze contracten zijn over het algemeen een vast bedrag per maand, afhankelijk van twee factoren: of je alleen voor de simkaart betaalt of dat je een contract ondertekent voor meerdere diensten in één combinatie, zoals het krijgen van een internet thuis contract naast een sim only contract.
 

Variabel (flexibel) contract

Het meest voorkomende energiecontract in Nederland, dit type overeenkomst maakt maximaal twee jaarlijkse tariefwijzigingen mogelijk (meestal op 1 januari en 1 juli) binnen de looptijd van het contract. Er is geen sprake van een boete als de overeenkomst wordt ontbonden. Ook sommige sim-only abonnementen en  internet-thuis abonnementen hebben flexibele contracten waarbij je kunt switchen wanneer je maar wilt zonder een boete te hoeven betalen, maar in ruil daarvoor verlies je eventuele kortingen en of welkomstkado’s. 

Voor- en nadelen: Flexibiliteit en de mogelijkheid om zonder boete over te stappen wanneer je wilt, is veel mensen wat waard maar als de prijzen hard stijgen kan dit contract best prijzig blijken.

 

3. Houd de meter in de gaten

Het is een onaantrekkelijke klus, vooral als de meter ergens donker en vochtig vastzit tussen roestige pijpen – maar alle ongemakken terzijde, het is een eenvoudige en noodzakelijke taak taak de meter uit te lezen. Het kan je zelfs geld besparen.

Om te beginnen moet je jouw meters uitlezen om een nieuwe klant te worden bij bedrijven die geen slimme digitale meter hebben.

Daarnaast word je af en toe (soms op jaarbasis) gevraagd om een tussentijdse meterstand door te geven aan een medewerker van je leverancier aan de telefoon of om documenten in te vullen voor het water- of energiebedrijf, of zelfs je gemeente. Dus weten hoe je je meter moet uitlezen is handig.

Hoewel een groot deel van de slimme meters in Nederland nauwkeurig en automatisch verbruik rapporteert aan de providerbedrijven, kunt je, als je onnauwkeurige metermeldingen opmerkt, het probleem altijd met de leverancier bespreken.

Verschillende soorten meters

De eenvoudigste manier om te leren hoe je een meter moet lezen, is door de fabrikant op te zoeken en het type meter dat je bekijkt – of het nu een slimme meter  is voor gas en elektriciteit of een analoge “domme” meter voor water.

Gas- en watermeters worden meestal door elkaar gehaald omdat ze in dezelfde eenheid (m3) rapporteren, dus let extra op deze twee: de gasmeter is meestal groter, terwijl de watermeter meestal rondvormig is.

 

4. Neem een Contract Coach

Elke dag vragen tientallen van onze klanten een Contract Coach aan zodat ze weten dat ze een contactpersoon hebben die ze mailen of bellen als dat nodig is. Waarom zouden zoveel klanten de behoefte voelen om net geen 5 euro per maand te betalen voor zo’n dienst?

Alle documentatie laten vertalen en interpreteren

Hoewel we hebben geprobeerd je te informeren tijdens het gesprek met jouw adviseur en nogmaals in dit artikel, kun je brieven, e-mails of telefoontjes ontvangen van jouw leveranciers. Nu is het lezen ervan één ding maar ze interpreteren en begrijpen wat het juiste is om te doen is iets heel anders. Het kan nodig zijn om keuzes te maken met betrekking tot het vervangen van meters in je huis of het vermijden van boetes vanwege leegstand en dus uitblijven van energiebetaling van het onroerend goed waarin je woont.

Jouw Contract Coach zal je adviseren en je helpen de situatie te begrijpen.

Alle contracten opzeggen wanneer u dat wilt

Zoals in elk land is het nooit een probleem om jezelf als nieuwe klant aan te sluiten bij een leverancier. Het opzeggen van je contract is echter soms wat uitdagender. Boetes, borgbetalingen, retentiebelletjes en gedoe. We annuleren eenvoudigweg alle soorten contracten door namens jou een echte brief te sturen naar de leverancier waarin staat dat je ook uit de database wilt worden verwijderd. Per normale post of aangetekend.

Contracttip: Als je jouw contracten toch zelf wilt opzeggen, klik hier. Via OpzegPartner.nl kun je eenvoudig en snel contracten annuleren.🎯

 

Overstappen naar een beter of goedkoper alternatief

Juist in deze oververhitte energiemarkt is het essentieel dat je iemand hebt om de tarieven in de markt in de gaten te houden. Op het moment dat je contract boetevrij is en de tarieven aanzienlijk dalen, stuurt je coach je een nieuwe aanbieding zodat je meteen geld kunt besparen.

Meer weten? Klik hier. Onze Contract Coaches zullen je proactief op de hoogte stellen zodra je kunt besparen op je huidige energierekening.